W jakich sprawach pomaga notariusz?

adwokat toruń prawnik toruń
Kancelaria notarialna – kiedy potrzebujemy porady adwokata?
4 kwietnia, 2017
Skuteczne odchudzanie toruń sposoby na płaski brzuch zabiegi wyszczuplające
Sposoby na płaski brzuch – odchudzanie, ćwiczenia i lipomasaż
7 kwietnia, 2017
kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

Z jakimi problemami warto udać się do kancelarii notarialnej?

W naszym kraju osoba mająca posadę notariusza zajmuje niezmiernie ważną rolę, ponieważ nie jest wyłącznie – jak to się prosto przedstawia – osobą, której mogą zaufać obywatele, ale również kimś, kto idealnie rozeznaje się w arkanach prawa. Rejent jest więc pracownikiem publicznym – identycznie jak stróż prawa – i jego przeznaczeniem jest chronienie interesów Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze idzie się z dokładną sprawą oraz powinniśmy wziąć ze sobą wszystkie konieczne dokumenty. Te, jakie będą przez niego sporządzone są przyjmowane jak dokumenty administracyjne i mają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co zostało w każdym z nich sprecyzowane zaczyna obowiązywać. Nie jest więc dziwne, że do notariusza obligatoryjnie należy zabrać, m in. umowy zawarte w bankach, dokumenty o intercyzie bądź umowę odsprzedaży domu.

Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest robienie wszystkiego odpowiednio z przepisami prawa, zgodnie z osiągniętą widzą oraz kwalifikacjami. Absolutnie nie może stąd dojść do „pogwałcenia” przepisów, gdy osoba mająca posadę notariusza z premedytacją okłamuje własnych Klientów wprowadzając w życie liczne niedociągnięcia oraz zniekształcenia. Każdego notariusza obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który wyraźnie podaje to, jak między innymi rejenci koniecznie muszą postępować.

Umowy, jakie przygotowujemy we własnym zakresie, m in. umowę wynajmu domu, potwierdzenie o pełnomocnictwie lub pisma o przekazaniu darowizny, w sumie nie są objęte obowiązkowym potwierdzaniem przez rejenta. Najczęściej widnieje przy nich pieczątka notarialna, jeśli zależy nam na tym, żeby podnieść doniosłość i uczciwość konkretnego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego zobowiązania, więc nie trzeba denerwować się o dodatkowe zaświadczenia.

Rodzime prawo uwzględnia jednak takie okoliczności, w jakich rejent jest zwyczajnie nieodzowny. Zaliczają się do nich dokumenty, jakie bez jego pieczęci są traktowane za nieważne.

Niżej wymienione są niektóre spośród wspomnianych dokumentów:

Dokumenty nabycia oraz odsprzedaży jakichkolwiek nieruchomości – kamienic, domów wielorodzinnych, działek przeznaczonych pod budowę domu, rejonów wiejskich, działek wypoczynkowych itp.

Ofiarowanie darowizny, jeżeli darowizną jest nieruchomość

Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego

Umowa rozdzielczości majątkowej, czyli tzw. intercyza

Rozdział spadku, jeżeli w jego skład wchodzi dowolna nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wymienione powyżej dokumenty muszą mieć koniecznie pieczątki i podpis notariusza. Pozostałe w sumie nie muszą posiadać układu aktu notarialnego, możemy zawierać je w dowolny sposób. Trzeba mieć na uwadze, iż tylko umowy zawiązane przed rejentem na pewno są zgodne z literą prawa.

W przypadku kiedy mamy na uwadze spółki handlowe, wówczas muszą one podpisywać w obecności rejenta, np. zmiany w zarządzie, dokumenty dotyczące majątku firmowego, zaświadczenia tyczące się zdobycia przez współwłaściciela ustalonej części wkładów.

Skonstruowanie umowy w Kancelarii Notarialnej i uzupełnienie jej pieczęcią oraz podpisem rejenta podlega stosownym taksom. Są one dosyć wysokie, ale zależą głównie od wartości przedmiotu umowy. W przypadku kiedy jakakolwiek osoba planuje przekazać posiadłość wartą co najmniej kilka milionów złotych, wówczas powinna liczyć się z ogromnymi kwotami. Maksymalna taksa jest wskazana poprzez Ministra Sprawiedliwości, lecz faktycznie jest ona okazała. Notariusze nie są zobowiązani do wdrażania największych stawek, natomiast co najistotniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich obniżenie. Do kancelarii notarialnej zmierzamy przeważnie w niesamowicie istotnych okolicznościach, a więc tych które wymagają zaręczenia przez osobę trzecią czy planujemy przechować wysoką kwotę pieniędzy.

Czy są jeszcze inne odpłatności prócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż rejent musi obligatoryjnie uzyskać za własną działalność wynagrodzenie, musimy zapłacić podatek, m in. od darowizny oraz uregulować opłaty sądowe. Opłaty takie są przedstawiane przez notariusza odpowiedniemu urzędowi skarbowemu czy sądowi. Na wszystkich dokumentach, mamy możliwość dobrze zweryfikować, co powinniśmy pokryć. Bardzo często Klienci telefonują do Kancelarii w Toruniu i pragną błyskawicznie uzyskać informacje na temat tego, ile co będzie kosztować. Oczywiście w przypadku taksy istnieje możliwość negocjacji stawki, bowiem na różne inne opłaty osoba mająca posadę notariusza po prostu nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Głównie – rejenci mówiąc w skrócie nie powinni podejmować się działalności, które przeszkadzałyby w dowolnym sensie w wypełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza w ogóle nie może stąd zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (np. w zakupie domów) lub doradztwem w biznesie.

Po drugie – krótko mówiąc nie powinien podejmować pracy bez zgody izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód pracownika uczelni, pracownika dydaktycznego bądź będącego zestawieniem obu.

Po trzecie – pod jednakową nazwą jest w stanie wykonywać swoje obowiązki kilku rejentów (m in. w postaci spółki cywilnej) lecz z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz wiedzieć dużo więcej, kliknij w odnośnik obok – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.