Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Czy adwokat to zawód dla mnie?
24 marca, 2017
Depilacja laserowa depilacja woskiem depilacja toruń depilacja plastry z woskiem
Metody usuwania owłosienia – depilacja woskiem i depilacja laserowa
28 marca, 2017
Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się ulepszaniem metody jazdy można znaleźć propozycję szkoleń dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od bardzo długiego czasu cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na sanitarki, jak i na wozy Straży Granicznej. Nic w tym dziwnego – mamy szansę po nich bardzo szybko znaleźć pracę. Takie szkolenia mają w pierwszej kolejności przygotować prowadzącego pojazd do odpowiedniego działania w przeróżnych okolicznościach, czasami nadzwyczaj niebezpiecznych oraz rzadkich. Realizowanie manewrów na drodze, jazda na sygnale przez przejścia na czerwonym świetle albo przekraczanie prędkości i gwałtowne zatrzymywanie pojazdu – to wyłącznie niektóre z zadań, które stoją przed uczestnikami. Zazwyczaj szkoleniowcom mocno zależy, by kierowca opanował umiejętność poruszania się pojazdem wówczas, kiedy wydaje się to niewykonalne. Utracenie kontroli w każdej chwili może spowodować groźny wypadek. Adresatami szkolenia są kierowcy, którzy planują podjąć zatrudnienie w rządowych organizacjach zajmujących się ochroną ludzkiego zdrowia i życia, dozorowaniem porządku publicznego, transportowaniem wartości pieniężnych bądź hamowaniem pożarów.

Plan szkolenia zawiera zatem zadania praktyczne przeprowadzane na różnorodnych przestrzeniach: na symulatorach poślizgu bądź torze szkoleniowym. Kurs podstawowy trwa 14 godzin oraz obejmuje 6 godzin szkolenia z teorii oraz 8 godzin warsztatów praktycznych. Jakie problemy mają szansę pojawić się na warsztatach? W szczególności z zakresu kodeksów ruchu drogowego, tematyki występowania wypadków na ulicy, psychologii przewozu czy metody jazdy w ograniczonych warunkach. Szkolenie kończy się oczywiście egzaminem z części teoretycznej oraz części praktycznej.

Egzamin z części teoretycznej trwa 25 minut i ujmuje 20 pytań w formie testu. Kierowca musi obowiązkowo zaznaczyć odpowiednio wyłącznie jedną odpowiedź. Pomyślny rezultat egzaminu możemy otrzymać, w przypadku kiedy przynajmniej 16 odpowiedzi jest odpowiednich.

Test z części praktycznej zawiera wykonanie wybranych manewrów, m in. omijania przeszkody bądź zwalniania na zakręcie. W przypadku kiedy uczestnik nieprawidłowo wykona dwa razy to samo polecenie, osiągnie niekorzystny wynik z egzaminu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

Przede wszystkim jest posiadanie prawa jazdy wybranej kategorii. Naturalnie ktoś, kto zamierza być kierowcą – konwojentem albo kierowcą samochodu pogotowia ratunkowego, musi obowiązkowo mieć doświadczenie. Uczestnikiem kursu mówiąc w skrócie nie może być więc osoba, jaka kilka dni wcześniej dostała prawo jazdy. Liczba godzin pojedynczego kursu jest dostosowywana do kompetencji i zdolności każdego uczestnika (kurs zasadniczy, kurs rozszerzony). Koniecznym wymogiem jest także skończenie 21 lat oraz przedstawienie ważnego pisma od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Sprawdzą oni, czy nie ma określonych przeciwwskazań do przyjęcia do pracy w charakterze uprawnionego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

W trakcie zajęć wszyscy uczestnicy będą nabywać wiedzę z zakresu psychologii przewożenia towarów. Na warsztatach zapoznają się z problemem stresu, który bardzo silnie wpływa na działanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem mogą być ekstremalnie nieprzyjemne sytuacje na drodze bądź okoliczności życiowe transportowanych pacjentów. Zajęcia teoretyczne mają za cel ukazać kursantom takie problemy, jak: oddziaływanie charakteru na podejmowanie decyzji w czasie jazdy, dużego stresu, napojów alkoholowych i innych specyfików oszałamiających na umiejętność manewrowania pojazdem.

Psychologia transportu ujmuje elementy psychologii percepcyjnej, neuropsychologii, psychologii zdrowia i kilkudziesięciu innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie sprawdzana dokładna znajomość wszystkich problemów, gdyż jest to przedmiotem studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy owa dziedzina intensywnie się rozwija, gdyż spora liczba osób mających prawo jazdy chce posiadać konkretną specjalizację, m in. planuje dostarczać wartości pieniężne lub rannych pacjentów do szpitala.

Natomiast z przeciwnej strony wielu psychologów jest zajętych zgłębianiem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej bardzo narażonej na napięcia emocjonalne oraz przeróżne inne obciążenia. Trzeba tu przytoczyć chociażby zbyt dużą ilość godzin spędzonych za kierownicą, ograniczone stosunki z rodziną (u kierowców działających w transporcie międzynarodowym) bądź większe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa kursantów – tutaj będą przypisane osoby, które dobrze znają przepisy, mają wypracowane odpowiednie nawyki oraz wcale nie robią żadnego zagrożenia w trakcie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą bazować na dwóch korzystnych cechach takich kierowców: wprawy rozpoznawania ryzyka i na chęci „uczenia się na błędach”.

Druga grupa uczestników – do niej zapisani będą kierowcy, którzy nieświadomie wywołują zagrożenie dla pozostałych uczestników jezdni. Planują wyeliminować swoje błędy (mino, że popełniają ich sporo), planują uczyć się odpowiedniego działania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą chodzili kierowcy, jacy celowo stwarzają różnorakie zagrożenia i nie przez przypadek zachęcają innych do zuchwałych zachowań. Równocześnie planują skorygować swoje błędy i wykazują się wolą zdobywania kompetencji oraz udoskonalania swoich predyspozycji.

Jeśli planujesz dowiedzieć się więcej, wejdź w link obok – kurs na pojazdy uprzywilejowane cena

Komentarze są wyłączone.