Co sprawia, że warto wykupić elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Warsztat serwisowy aut dostawczych
3 października, 2020
DJ na wesele – idealny przewodnik zabawy
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet oferuje ciągle sporo różnych możliwości, korzystając z niego można załatwić wiele spraw, też urzędowych i administracyjnych. W tym celu można przede wszystkim stosować dwa rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te alternatywy powstały do zastąpienia dotychczas używanego podpisu ręcznego. Chociaż nie eliminują go na stałe, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw np. urzędowych przeważnie wiąże się z przesyłaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych wariantów umożliwia zmniejszenie czasu, który dotąd trzeba było poświęcić, by dotrzeć do urzędu, zazwyczaj również wyczekać w kolejce, a następnie sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same rzeczy można wypełnić bez opuszczania mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis kwalifikowany?

Od razu warto podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a e-podpisem warto na początek przemyśleć, w jaki sposób będziemy go stosować. Profil zaufany posłuży tylko i wyłącznie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast szersze przeznaczenie, za sprawą czego spora część przedsiębiorców go preferuje. Osobisty e-podpis jest wielofunkcyjny i potwierdza każdy dokument, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też m.in. umowy, e-maile czy kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że profil jest całkowicie darmowy, natomiast za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po tym czasie można go bez problemu odnowić. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, dzieląc kwotę na cały okres ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany działa pod kontrolą nowoczesnych udoskonaleń technologicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego wykorzystania, które gwarantuje profil zaufany, e-podpis  pozwala też regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu poprzez e-podpis między innymi można podpisywać i wysyłać sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać umowy czy brać udział w przetargach i aukcjach elektronicznych. Obok tego możliwe jest podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak zdobyć osobisty e-podpis?

Certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie popularnych jest elektroniczny podpis kwalifikowany Eurocert. Aby mieć osobisty e-podpis trzeba wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i program, przy tym określając, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po otrzymaniu kompletu, trzeba zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, gdzie przeszkolony pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko w takim przypadku elektroniczny podpis kwalifikowany zostanie aktywowany i gotowy do użycia. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie przygotować dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu podpisu elektronicznego.

W jaki sposób korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Sama obsługa programu nie powinna powodować większego trudu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym przez program prostą funkcją „podpisz” wstawić na wybrany dokument elektroniczny podpis, kierując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki certyfikat kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo i zgodność dokumentów zawartych z urzędami, firmami albo prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Certyfikat kwalifikowany Toruń

Komentarze są wyłączone.